Loading...
/, Toepassing/De sierteeltsector heeft geleerd om in concepten te denken

De sierteeltsector heeft geleerd om in concepten te denken

2017-09-28T10:29:02+00:00 Door |Inspiratie, Toepassing|

Into Green is nu exact twee jaar geleden gestart op de eerste dag van de Holland Trade Fair, dé beurs waarin de sierteeltsector de nationale en internationale keten informeert over de nieuwste trends in bloemen- en plantenland. Vorige week was er opnieuw een Trade Fair en was het voor ons dus de derde keer dat we deze beurs bezochten. Als we dit bezoek vergelijken met beide voorgaande keren, kunnen we niet anders stellen dan dat er echt iets is veranderd.

Twee jaar geleden liepen we met flyers over Into Green op de beurs en zagen we te vaak dezelfde soort stands: heel groen, met heel veel mooie planten en … dat was het. Het verhaal er omheen was ook te vaak een variant op ‘kijk hoe mooi, hoe onderhoudsvriendelijk en stijlvol deze planten zijn’. De marktboodschappen dat planten luchtzuiverend kunnen zijn en dat mensen zich van nature gelukkiger voelen met planten om hen heen werd slechts door een paar kwekers(combinaties) en handelsbedrijven toegepast. Zelfs waren er toen nog kwekers van planten die erg luchtzuiverend zijn die dat niet eens wisten van hun eigen product.

Iedereen heeft nu een verhaal

Vorig jaar konden we nog niet echt concluderen wat we nu wel met overtuiging kunnen: de stand zoals hierboven beschreven is zo goed als verdwenen. Iedereen had een verhaal en richtte zich dus ook op een duidelijke doelgroep. Luchtzuivering was een thema, maar ook houdbaarheid, of concepten voor andersoortige winkels dan de klassieke bloemist of tuincentrum en tenslotte was duurzaamheid (eindelijk!) een echt ontwikkeld thema. Bijvoorbeeld de stand van de Geo Well kwekers. Deze groep kwekers draaien voor hun verwarming compleet op aardwarmte en claimen dus 0% CO2 uitstoot. Indrukwekkend is ook dat dit voor de hele groep samen neerkomt op 32 miljoen m3 minder aardgas per jaar. We werden ook geïnspireerd door het concept van Bunnik Plants waarin de klassieke tray vervangen wordt door een stapelbaar kartonnen dozenconcept dat a, per klant te stylen is en zo de winkel in kan en b, niet meer terug hoeft te worden getransporteerd.

opstapelplanten  
De stapelbare trays van Bunnik Plants
 

De concept store is overal en de plant dus ook

Net als voor vrijwel alle andere sectoren gingen de afgelopen crisisjaren voor de sierteeltsector niet alleen over financiën, maar ook over verandering. En dat omvat ook verandering van eindverkooppunt. Wie had kunnen voorzien dat woonwinkels als Sissy Boy of Ikea zoveel planten zouden gaan verkopen? En toch is het logisch. Je zoekt daar immers ook de andere stylingelementen van je huis bij elkaar. Maar het gaat verder, ook kappers en boekwinkels verkopen tegenwoordig planten en waarom zou je in het restaurant waar je net heerlijke muntthee hebt gedronken het plantje niet ook nog even kopen, zodat je thuis nog meer van die thee kan maken? Our World of Plants van Waterdrinker stond zelfs helemaal in dit thema: planten in je huiskamer, badkamer, slaapkamer, keuken, naast de deur, kortom: overal. Heel groot, maar ook heel klein.

tea plant

livingroom with all kind of plants

Foto: Our World of Plants, Waterdrinker

Het kleine plantje mag weer

Ben je in de jaren 70 opgegroeid, dan wrijf je je ogen uit. Overal hingen de macramé potjes en ook echt exact zoals het was destijds, met kraaltjes en jampotjes. Heerlijk dat planten ook weer zo kneuterig, hangerig en klein mogen zijn.

hanging plants

Een trend van veel recenter datum zijn alle plantjes in flessen, lampen en andersoortig glas. Planten die ook nog het gemak dienen omdat je ze vaak nauwelijks water hoeft te geven. Diverse kwekers spelen hier ook prachtig op in. We zagen in dit thema te veel om allemaal op te noemen: Hangongreen, Eden Plants, VDE Plant en Klein Mexico, maar ook Waterdrinker, hadden erg mooie expo’s in dit thema.

little plants

De grote plant, en planten aan plafond en wand

Wij van Into Green zijn al helemaal gewend aan groene wanden en grote planten, maar voor de markt in bredere zin is het idee dat planten niet uitsluitend de vensterbank hoeven te bevolken nog een verhaal in ontwikkeling. Je kunt ze ophangen, in enorme potten wowfactor laten zijn of op allerlei manieren in wanden of staanders verwerken. Het oude argument dat het niet overal licht genoeg is geldt ook allang niet meer. Met speciale LED verlichting kunnen planten echt overal prima overleven.

green wall in bathroom

Foto: Our World of Plants, Waterdrinker, ook in vaak donkere badkamers kun je planten uitstekend houden tegenwoordig.

Kortom: planten kunnen overal

Planten zijn een natuurlijk onderdeel van een breder concept dat gezondheid en een natuurlijke levensstijl promoot. Ze kunnen overal in die levensstijl een plekje krijgen, en ook door iedereen worden verkocht en het goede nieuws is dat de kwekers en handelaren dat tegenwoordig goed begrijpen én uitdragen.

big plants in barber

Foto: Our World of Plants, Waterdrinker: mannen blijken van grote planten te houden.

Over de auteur:

Ik ben vanuit de VGB een van de initiatiefnemers van Into Green. Mijn primaire aandachtsgebieden zijn duurzaamheid, de consument en (handels)samenwerking binnen en buiten de keten.

Opmerking toevoegen