Loading...
/, Onderwijs/Groen in de klas? Doe het lekker zelf!

Groen in de klas? Doe het lekker zelf!

2017-10-04T16:58:41+00:00 Door |Inspiratie, Onderwijs|

Het onderwijs is mentaal wel overtuigd: groen is goed voor kinderen en er moet zoveel mogelijk groen in een klaslokaal komen. Maar, planten zijn levende wezens, ze nemen kostbare ruimte in beslag en bovendien moeten ze op tijd water krijgen. En dus gebeurt het dan toch vaak niet. Dat is ontzettend jammer.

SIGN heeft, samen met de groene ondernemers Nieuwkoop Europe, Waterdrinker en Ambius een heel mooi èn betaalbaar systeem bedacht dat veel planten bevat, weinig ruimte inneemt en waarin iedereen helpt met watergeven.

Natuurlijk, groen is belangrijk, maar dit moet toch echt eerst!

Als klassen bestonden uit ruime goed geventileerde lokalen waarin ongeveer 15 gelukkige, gezonde, gelijkgestemde kinderen les konden krijgen van meerdere uitgeruste en goedgeluimde docenten, dan waren planten in de klas een welkome aanvulling op al dat geluk geweest. Zeker nu steeds meer bekend wordt hoe goed planten voor mensen zorgen. Ze zuiveren de lucht, verbeteren de luchtvochtigheid, we voelen ons van nature ‘thuis’ in een groene omgeving en dat alles zorgt ervoor dat mensen in omgevingen met groen beter presteren. Een nobrainer, onmiddellijk doen dus zou je zeggen.

tabelHelaas is de werkelijkheid op de meeste scholen heel anders. Klaslokalen zijn klein, muf en vaak slecht geventileerd. Het is gebruikelijk dat er ruim meer dan 20 kinderen in een klas zitten en die zijn ook echt lang niet allemaal gelukkig, gezond en uitgerust. Scholen moeten bovendien constant zoeken naar budget voor ongeveer alles en midden in dat speelveld komen wij zeggen dat scholen ‘ook‘ nog eens planten in de klas moeten zetten. Tenminste, zo wordt deze boodschap vaak ervaren. Als extra, als iets dat ook nog eens moet. En zeker niet als iets dat een deel van het hierboven beschreven speelveld kan helpen verlichten!

In deze grafieken kun je zien hoe veel er van de dagelijkse problematiek in klaslokalen feitelijk verbetert als je planten toevoegt in de mix. En het goede nieuws is nu dat groen nu ook betaalbaar wordt voor scholen.

 

Een groene wand is gezond, leerzaam, goedkoop en je kan het helemaal zelf

Het Bin Fen Green Wall @school! zelfbouw groene wand systeem bestaat uit een rek, materiaal om het rek aan de muur te bevestigen en 30 plantenpotjes die je aan het rek kunt bevestigen, maar ook weer makkelijk los kan halen. Alle leerlingen in de klas kunnen, zie onderstaand filmpje, dus heel makkelijk zelf een plantje adopteren en in de vakanties, als watergeven op school lastig is, mee naar huis nemen. SIGN noemt dit de ‘Tamagotchi methode’. Kinderen leren op deze manier ook om voor planten te zorgen.

Scholen kunnen deze wand + potjes aanschaffen bij Ambius en naar wens met of zonder plantjes. De kosten van de wand zijn rond de 200 euro zonder plantjes en rond de 300 met plantjes.

Maar, dat is niet alles. Voor alle leeftijdsgroepen kan er specifiek lesmateriaal bij worden gegeven, zodat er in de klas ook educatief aandacht aan kan worden besteed. En, scholen kunnen zich bovendien naar wens ook professioneel laten begeleiden bij dit proces. Denk bijvoorbeeld aan de beste plek om de wand op te hangen, of een paar keer per jaar professioneel onderhoud. Want, je doet het tenslotte om echt iets te verbeteren aan de luchtkwaliteit in de klas en onderzoek toont aan dat als planten zich niet happy voelen ze hun werk ook minder goed doen. Kortom: het groen maken van de klas kun je prima zelf doen, maar als je dat wenst is hulp voorhanden.

De kinderen gaan je vertellen hoe goed groen werkt

In het filmpje zie je al hoe enthousiast deze school is over het project. Het is ook bij andere projecten onze ervaring dat de weerstand aan het begin zit en vooral bij de docent: onbekend, niet weten hoeveel werk het wordt, nieuw, gedoe, wat kunnen plantjes nou echt doen… we hebben het allemaal gehoord. Maar daarna, als een school eenmaal groen in de klas heeft, dan is het meest opvallende wat wij overal zien dat het de kinderen zijn die er zo enthousiast over zijn. En daar doe je het toch allemaal voor.

Lees hier meer.

Onderbouwing

Over de auteur:

I am chief editor and responsible for the concept of Into Green. My focus is on sustainability/cradle2cradle, new earnings models and air quality & plants.

Opmerking toevoegen