//Samenwerken blijft lastig

Samenwerken blijft lastig

2017-11-09T11:03:54+00:00 Door |Column|

In de kracht van de sector en zeker in de inventiviteit van de handel daar geloof ik heilig in. Denk even aan Rusland en de UK, wat er ook gebeurt de handel gaat door. Het kan alleen zo veel efficiënter door slim samen te werken. Samen is dé manier om de sector klaar te stomen voor de toekomst. Maar o, wat is dat toch lastig.

Binnen de eigen organisatie samenwerken is soms al moeilijk maar met andere bedrijven of met de klanten soms nog moeilijker. Het succes van samenwerken hangt ten eerste af van vertrouwen en dat is een heikel punt. Ten tweede van de gezamenlijke overtuiging dat beide partijen er beter van worden dus dat samen meer oplevert.

Het is niet uit luxe dat handelaren en kwekers elkaar nog niet eens zo heel lang geleden zijn gaan opzoeken. Die samenwerking leidt tot goede contacten en een stuk efficiency die in de business hard nodig is. Terwijl Royal FloraHolland na de fusie vooral intern gericht is zijn daardoor de kernactiviteiten een beetje blijven liggen. Nu overkomt dat het beste bedrijf wel eens in de zoektocht naar de ‘core business’ oftewel waar verdien je je geld nu eigenlijk mee? Maar de zoektocht bij RFH duurt lang en de communicatie is niet helder. Nog steeds staan de kernactiviteiten onder druk getuige het karrentekort, de distributieproblemen en de recente klokstoring.

De sector kent veel uitdagingen die pak je het beste samen aan. Dus niet vechten wel samenwerken ook als blijkt dat je kernactiviteiten onder druk staan. Maar de kwetsbare opstelling die dan nodig is, een beetje geven en een beetje nemen, blijft lastig. Gelukkig concludeert bouwbedrijf Dura Vermeer, werkzaam in een sector waar samenwerken echt moet, dat ‘een keten toch echt sterker is dan de zwakste schakel’.

Deze column verscheen eerder op de site van de VGB.

Ook columnist worden?

Iedereen met een groen hart en een goed verhaal over groen in huizen en gebouwen mag zich bij ons aanmelden om columnist te worden. Je krijgt dan periodiek je eigen podium in deze rubriek. Samen met al die anderen met groene harten en mooie verhalen. Mail ons op info@intogreen.nl en geef ons jouw verhaal.

Over de auteur:

Ik ben vanuit de VGB een van de initiatiefnemers van Into Green. Mijn primaire aandachtsgebieden zijn duurzaamheid, de consument en (handels)samenwerking binnen en buiten de keten.

Opmerking toevoegen