Loading...
/, Onderwijs/Supergave groene wanden succesvol gefund bij enthousiaste crowd

Supergave groene wanden succesvol gefund bij enthousiaste crowd

2017-10-03T16:01:51+00:00 Door |Inspiratie, Onderwijs|

Basisschool Floriande uit Hoofddorp wilde vergroenen. En deze school wilde niet zomaar een klein wandje, nee, deze school wilde twee wanden: een van 4 bij 2 meter en een van 2 bij 2 meter, samen dus 12 m2 groene wand in het hart van de school, de aula. Omdat Floriande een montessorischool is, werken alle kinderen zeker een paar uur per dag zelfstandig in de aula. Door de wanden hier te plaatsen kunnen alle kinderen van alle klassen van de schonere lucht en de betere luchtvochtigheid profiteren.

Dit plan was flink ambitieus, had wow factor en het was concreet. Dat waren allemaal redenen voor succes, want dat werd het. Het is deze school met 300 leerlingen in Hoofddorp gelukt om in 8 weken tijd door middel van crowdfunding € 5.325 euro op te halen bij 132 donateurs! Wat in percentages een uitkomst van 112% betekent!

De school maakte een mooi filmpje over hun project en ook dat droeg flink bij aan het succes. 

Crowdfunden.. hoe werkt dat nou?

Technisch gesproken werkt crowdfunding heel eenvoudig. Er zijn meer dan 100 crowdfunding platforms in Nederland die zich allemaal specialiseren op één specifiek onderwerp. Geefonderwijs.nl heeft zich gespecialiseerd in onderwijs en hielp montessorischool Floriande met het hele proces. Dit betekent niet alleen dat deze crowdfunding campagne midden tussen andere onderwijs projecten stond, het betekende ook dat dit platform ervaring had op dat gebied, goed kon meedenken en adviseren, zelf een beetje eigen crowd kon meebrengen èn, niet onbelangrijk, de ANBI status had, waardoor giften van donateurs aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting.

Maar, vergis je niet in de eenvoud. Veel mensen denken dat de moeilijkheid zit in de kennis over online en techniek. Maar de moeilijkheid zit hem juist in het organiseren en het blij en gemotiveerd houden van je ‘crowd‘, oftewel je fans, de kinderen op school, hun ouders, hun opa’s en oma’s, vrienden, docenten, buren, lokale ondernemers, wie je fans ook maar zijn. Dat is hard werken en daar moet je, als je gaat crowdfunden, ook het meeste over leren. Maar, daar zit ook, naast het geld dat je ophaalt, de grootste winst.

Een goede crowd is a joy forever

Want stel je voor, jij bent de ouder van één van de kinderen op deze school en jij hebt 25 euro aan die prachtige groene wand gegeven. Telkens als je je kinderen ophaalt, zul je die wand kritisch blijven bekijken en weet je dat jij daar een beetje aan bijgedragen hebt. Als die wand een succes blijft, als de kinderen er ook echt voor gaan zorgen, zoals hier de bedoeling is, en als montessorischool Floriande dan ook een beroep op je gaat doen voor bijvoorbeeld een groen en avontuurlijk schoolplein, wat doe jij dan? Dan geef je met heel veel plezier nog een keer wat. Want zo werkt het met een ‘crowd‘. Deze methode van doneren blijkt echt anders te werken dan de gebruikelijke acties zoals braderieën of verkoop aan de deur. De mensen die hieraan meedoen hebben veel meer zelf besloten om hieraan mee te doen en willen vaak ook best nog een keer meedoen in een volgende actie. Want, een crowdfunding actie maakt van donateurs betrokken deelnemers in een stukje school. En dat is het echte plezier, ook voor de school voor langere tijd.

Hulde aan de kartrekker

Hierboven kun je tussen de regels door al lezen dat het activeren van zo’n crowd best een klus is. Dat gaat niet vanzelf. Daar moet je een plan a, b en op het laatst ook nog een plan c voor hebben en bovenal, iemand die deze kar echt wil blijven trekken tot het einde. In dit geval was dat de onvermoeibare Stèphanie van Cappelle-Buijs, moeder van drie dochters in de onder-, midden- en bovenbouw, die een filmpje liet maken, de rewards organiseerde (kijk maar rechts op het scherm, wat je krijgt als je 5, 10 of meer euro geeft), die telkens weer motiverende flyers, teksten en nieuwsbrieven maakte, docenten enthousiasmeerde, toch nog kinderen actie liet voeren, en er voor zorgde dat de campagne precies binnen 8 weken zelfs iets meer geld ophaalde. Dat laatste beetje extra is helemaal niet erg, want, het zal geen verrassing zijn, het volgende groene plan staat al op de agenda: montessorischool Floriande wil ook een veel groener schoolplein en die 12% extra staat daar vast voor klaar.

Over de auteur:

I am chief editor and responsible for the concept of Into Green. My focus is on sustainability/cradle2cradle, new earnings models and air quality & plants.

Opmerking toevoegen