De verkoopprijs van planten staat al jaren onder druk. Veel kwekers en handelaren zijn het pad van steeds grotere efficiëntie opgegaan, maar daar is die verkoopprijs alleen maar lager van geworden. Het product verrijken met een concept blijkt een veel interessanter idee.
Volgens Gabrielle Fabbro, brand manager van het merk Ogreen verpakt Noviflora daarom een deel van haar producten in concepten en merken. Dit schept focus, maar geeft de producten bovendien een meerwaarde, die voor iedereen meer oplevert. Veel plantconcepten zijn gebaseerd op stijl en sfeer, maar het Ogreen concept gaat verder. Met Ogreen verkoopt Noviflora namelijk gezonde lucht in de vorm van planten, nadrukkelijk gekoppeld aan een zeer aantrekkelijke wat industrieel ogende verpakking die suggereert dat het hier om ‘clean machines’ gaat, planten die dus hard voor je aan het werk zijn.
Wetenschappelijke onderbouwing is het fundament
Zodra je als handelaar meer gaat verkopen dan ‘mooi’ en ‘plantkwaliteit’ moet je je boodschap onderbouwen. Al jaren wordt er onderzoek gepubliceerd dat aantoont dat planten niet alleen van CO2 zuurstof maken, maar de lucht op veel meer manieren zuiveren. Ogreen is een concept waar slechts een paar planten in zijn ondergebracht, zeven om precies te zijn, die specifiek gekweekt worden op deze luchtzuiverende eigenschappen en vervolgens ook per exact die potmaat en dat type plant door Fytagoras zijn onderzocht op hun effectiviteit per vierkante meter. Dit is hetzelfde onderzoek waarover in deel 1 van deze serie, al meer is uitgelegd. In dit geval is uitgegaan van een standaard woonkamerhoogte van 2,5 meter. Alleen planten die uitzonderlijk goed scoren komen door deze test en krijgen vervolgens een eigen naam en een eigen luchtzuiveringsclaim: de Ogreen Champ bijvoorbeeld zuivert 302 lucht. De Ogreen Genius zuivert 12m2. Alle Ogreen planten zijn specialisten om vluchtige organische stoffen (VOS) als Formaldehyde, Aceton en Ammoniak uit de lucht te halen. Dit zijn stoffen die schadelijk zijn voor ons en in steeds grotere getale in ons binnenklimaat te vinden zijn.
Ultra gestyleerde vormgeving vertelt een inspirerend verhaal
Er zijn meer merken en bedrijven die dit verhaal uitdragen, maar het unieke van Ogreen is de combinatie met de sterke vormgeving èn de positionering in de markt. Ogreen planten zijn, als je ze puur als plantje ziet, wat aan de dure kant. Maar als je ze als inspirerend cadeau ziet, en bedenkt dat de hele productie duurzaam is en je neemt de aansprekende verpakking mee in het geheel, dan zijn ze eigenlijk best mooi geprijsd. Vandaar ook dat Ogreen Clean Machines planten en omliggende producten vooral verkocht worden via de webshop en inmiddels 80 woon- en conceptstores in Scandinavië, Nederland en België. Want deze boodschap in combinatie met deze verpakking blijkt mensen die met lifestyle en wonen bezig zijn enorm aan te spreken. De vorm voelt een beetje ‘zweeds’ en dat is niet toevallig. Noviflora heeft een deel van haar wortels en markt in Zweden liggen, en Ogreen was in eerste instantie gericht op de Scandinavische markt.
Ook voor de professionele markt?
Ogreen is nu gestart als consumentenmerk, maar de ambities reiken verder. Gabrielle gaf aan dat Ogreen samenwerkt met de twee grootste inrichters van schoollocaties. Samen met hen is een plantenbak ontwikkeld die, ook hier weer wetenschappelijk onderbouwd, één klaslokaal kan zuiveren. Meer dan deze plantenbak is niet nodig en deze is is daarmee dus een heel betaalbare en ook in praktische zin inpasbare oplossing voor de vaak erg vervuilde lucht in overvolle klaslokalen. Je ziet hier opnieuw hetzelfde recept: het centrale verkoopargument is de oplossing van een gezondheidsvraagstuk, maar de verpakking is zodanig aantrekkelijk en gemakkelijk dat die de drempel naar de oplossing van dat onzichtbare probleem wel heel gemakkelijk verteerbaar maakt.
Hoe komt het dat zo weinig planten voldoende zijn?
Voor veel mensen is het wennen dat zo weinig planten voldoende zijn. Dit is ook echt nieuw aan de gezondheidsclaim van Ogreen. Ze kunnen hem waarmaken door planten in te zetten die specifiek zijn uitgezocht en doorgekweekt op deze kwaliteit en dan geven ze inderdaad dit resultaat. Het zijn dus echt de kampioenen binnen hun eigen soort. Wel moeten we, na het lezen van het onderzoek, het voorbehoud maken dat de claim wel over goed gecontroleerde omstandigheden gaat. Als de plant stress heeft, doordat hij bijvoorbeeld constant op de tocht staat, of te weinig licht krijgt of als je hem vergeet water of voldoende mest te geven, dan gaat de kwaliteit van de luchtzuivering snel achteruit. Het blijven tenslotte levende wezens, en geen machines. Andersom is natuurlijk ook waar: als de plant groeit omdat je hem heel goed verzorgt, dan zal hij vanzelf steeds beter gaan presteren.
Het belangrijkste vinden wij echter dat Ogreen planten tot een super gezond en duurzaam A-merk heeft weten te verheffen, dat bovendien voor de sector heel nieuwe doelgroepen weet aan te spreken. En dat is duidelijk een prachtig resultaat.
NPO groen licht planten from Noviflora Holland BV on Vimeo.
Dit artikel is Deel 2 in onze serie over planten en luchtkwaliteit.