Wie zich wil onderdompelen in de wereld van groen en kleur en wil weten wat er nieuw en hip is in de wereld van bloemen en planten, gaat naar de Trade Fair; dé internationale handelsbeurs voor de sierteeltector. De editie van dit jaar vond plaats van 8 t/m 10 november. In twee enorme hallen, samen goed voor zo’n 24.000m2, exposeerden honderden kwekers, veredelaars en leveranciers hun collecties en noviteiten.
Bron: Royal Flora Holland
De beurs trekt steevast duizenden bezoekers, vakpubliek maar ook vele consumenten uit binnen- en buitenland. Groen is populair en de sector doet er vanzelfsprekend alles aan om die populariteit te behouden en liefst te vergroten want, zoals in een van de lezingen werd gezegd: ‘We concurreren met vele andere sectoren. Ook de chocolade industrie is op zoek naar de gunsten van de consument’.
Slim inspelen op marktontwikkelingen, leren van andere sectoren, samenwerken in de keten en transparantie naar de consument lijken het credo voor de hedendaagse sierteeltsector.
Getuige de vele fotograferende en filmende bezoekers viel het algemene publiek vooral op de vaak prachtige en kleurrijke presentaties, variërend van piepkleine bloemen in reageerbuisjes of kleine flesjes tot ecosystemen in glazen flessen, complete roomdividers, fraai gedekte feesttafels en enorme hangende tuinen.
En op in knalgeel en knalroze kostuums gestoken gerberakwekers en de kraamkamer voor nieuwe groene marketingideeën compleet met consultant als arts in witte jas.
Gezondheid geen issue?
In de wereld van levend groen is de laatste jaren behalve esthetiek gezondheid en welzijn een steeds belangrijker thema geworden. Toch viel ons op dat dit over het algemeen niet zichtbaar werd uitgedragen. In de veelheid van stands vielen daarom vooral op: Let it Grow dat zich volledig richt op het, via ondersteuning van groene start-ups, vergroten van het geluk en welzijn van stadsbewoners en daarmee vertegenwoordigd was in een stand en op de lezingenvloer, Air so Pure dat dit jaar actie voert voor het Longfonds en het Deense Floradania met de slogan ‘Let’s go Green’ die expliciet aandacht vroegen voor de gezondheidseffecten van planten.
Bron: Air So Pure
De vraag is natuurlijk of dit betekent dat de sierteeltsector nog steeds geen handen en voeten weet te geven aan deze – ook marketingtechnisch gesproken – meerwaarde van groen of dat ze geloven dat de retail en de consument dit al voldoende hebben opgepikt. Wij denken dat er in elk geval op dit vlak nog een wereld te winnen valt.
Zonder duurzaamheid geen toekomst
Wel een opvallend thema: duurzaamheid. In het kader van het Europese Floriculture Sustainability Initiative, is als doel gesteld dat in 2020 90% van alle bloemen en planten duurzaam worden geproduceerd of verhandeld. Royal Flora Holland, DFG, Fleurametz en Waterdrinker werken nauw samen om duurzaam gecertificeerde teelt te bewerkstellingen en op te schalen. Veel kwekers investeren in maatregelen op het gebied van zonne- of aardwarmte, besparing in watergebruik en duurzamere of biologische gewasbeschermingsmiddelen. Op deze Trade Fair werden 200 van de 700 exposanten die al MPS-GAP of vergelijkbaar gecertificeerd zijn letterlijk zichtbaar gemaakt door een Green Walk vloerplaquette.
Om duurzaamheid te stimuleren en te waarderen werden twee Greenovation Awards uitgereikt. Alle exposanten konden hun product of concept aanmelden die door een vakjury werden beoordeeld en genomineerd en vervolgens door een publieksjury gekozen. De award voor het beste concept ging naar Pure Orchids van GreenBalanZ. Deze worden geteeld met biologische beschermingsmiddelen en organische voedingsstoffen in ‘gasvrije kassen’ waar gebruik gemaakt wordt van warmteopslag die in de winter weer wordt vrijgegeven. Bovendien zijn de planten eetbaar. Het beste product was de Eco Flowerbag van Fresco Flowers, een draagtas voor bloemen die volledig is gemaakt van 100% gerecycled verpakkingsmateriaal, waarmee afval weer tot een stijlvol product wordt omgezet.
Ook voor consumenten wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Een van de nieuwe initiatieven die hierop inspelen is Volg je bloem of plant, een tool voor kwekers, handelaars en retailers om consumenten te informeren over het duurzaamheidsgehalte van het door hun gekochte groen.
Let’s celebrate together
Een van de hoogtepunten van de beurs was zoals altijd de stand van Waterdrinker dat deze keer 10 jaar ‘Our World of Plants’ vierde. Waterdrinker heeft consumentgericht denken hoog in het vaandel. In de stand aandacht voor twee consumentengroepen: de ‘cosiness seeker’ en de ‘individualistic performer’ met aansprekende voorbeelden voor de retail hoe deze het best aan te spreken. Met een jubileumkrant en aan de wand bovendien een prachtig overzicht van de laatste 10 jaar nam Waterdrinker de bezoekers mee op weg naar het volgend jaar te openen Green Trade Center dat het grootste inkoopcentrum voor bloemen en planten van Europa moet worden waar professionals elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.
Het credo van Waterdrinker: ‘samenwerken om het hart van de consument te veroveren’ was niet aan dovemansoren gericht. Op weg naar buiten passeerden we een groepje Spaanse bezoekers bij wie dat buitengewoon goed gelukt was. We vingen opgewonden kreten op als ‘muy linda’ en ‘impresionante’. Vervolgens stapten ze in de bus naar Amsterdam. Groen blijkt een goede toeristische trekpleister.
De volgende Trade Fair vindt plaats in november 2018.