Bij de gemiddelde bloemist hebben kamerplanten jarenlang in een droevig donker hoekje gestaan, waar ze wel regelmatig werden afgestoft, maar nauwelijks verkocht. Dat is het afgelopen jaar radicaal veranderd. Je kunt geen woonblad meer openslaan of de groene kamerplanten stralen je tegemoet.
Sommige planten worden zelfs zeldzaam en hebben een plekje op marktplaats veroverd. Denk aan de rage rondom het pannenkoekenplantje Pilea, of de op dit moment steeds duurder wordende Monstera, de uit de jaren zeventig zo bekende gatenplant.
Het mooie is dat deze trend voor het eerst niet alleen over mooi en styling gaat, maar ook over gezondheid en geluk. Er is inmiddels ruim voldoende bewijs dat planten zogenaamde Vluchtige Organische Stoffen (VOS) uit de binnenhuislucht zuiveren en dat mensen zich van nature rustiger en beter voelen in natuurlijke omgevingen (biophilia).
Niet voor niets heeft de VBW, de branchevereniging voor de bloemist, de Groene Plantenbox van Waterdrinker opgenomen in haar pakket waardecheques voor de bloemist. Deze cheques kunnen éénmalig verzilverd worden door de VBW-leden. De leden kunnen vervolgens met korting of in dit geval zelfs gratis leerzame en waardevolle dingen voor hun vak of winkel uitzoeken.
De Groene Plantenbox is een kant-en-klaar ‘pakket’ van planten, promotiemateriaal en achtergrondinformatie die de bloemist zo in kan zetten in zijn winkel. Met als doel dat de bloemist zijn klant duidelijk kan maken dat groene planten:
- zoals altijd: de sfeer verhogen en hartstikke hip zijn, maar nu ook:
- dat planten de lucht zuiveren en vochtiger maken, waardoor je je gezonder voelt en dat
- mensen zich kalmer en gelukkiger voelen met planten om hen heen.
Gedurende september wordt de gezonde boodschap rondom groene planten bovendien ondersteund door Vitamine Kamerplant, een actie van mooiwatplantendoen.nl. Deze boodschap kan veel langer mee, ook als alle acties voorbij zijn en de woonbladen wellicht ook weer wat anders aan het doen zijn. Dat planten de binnenlucht zuiveren, de luchtvochtigheid verbeteren en ons gelukkiger maken is een boodschap die altijd en overal relevant is en bovendien wetenschappelijk wordt ondersteund.
Melanie Hubers, verantwoordelijk voor deze actie bij Waterdrinker, vertelde ons dat de box in samenwerking met kwekers van groene kamerplanten en Bloemenbureau Holland is samengesteld en dat de actie goed loopt. Steeds meer bloemisten merken blijkbaar dat groene planten niet alleen goed verkopen maar ook heel nieuwe doelgroepen aanspreken die voorheen nooit in de winkel kwamen. Ze gaf ook aan dat bloemisten die ervaring hebben opgedaan in de pilotfase van deze actie erg enthousiast zijn.
Als je als VBW lid/bloemist mee wil doen met deze actie moet je wel snel zijn. De waardecheque moet voor 1 juli 2016 via de VBW verzilverd zijn.